Genting Highlands en smog - Reisverslag uit Gemencheh, Maleisië van Rianne Ladesteijn - WaarBenJij.nu Genting Highlands en smog - Reisverslag uit Gemencheh, Maleisië van Rianne Ladesteijn - WaarBenJij.nu

Genting Highlands en smog

Blijf op de hoogte en volg Rianne

27 Juni 2013 | Maleisië, Gemencheh

Afgelopen weekend ben ik naar de Genting Highlands geweest. Het was erg leuk maar viel aan de andere kant ook wat tegen. Ik had verwacht dat er meer natuur zou zijn zoals er in de Cameron Highlands veel is maar dan met een klein dorpje met hotels en een pretpark. Dit was echter niet het geval. Op weg naar de Genting Highlands toe was er nog wel redelijk wat bos langs de kant van de weg. Zodra we echter boven waren aangekomen was het compleet volgebouwd met hotels en parkeergarages. Er waren geen bomen meer in zicht. Dus in plaats van wat ik me had voorgesteld lekker buiten rondlopen en rondkijken werd dat binnen door de ondergrondse tunnels rondlopen met uitzicht op vele winkels, casino's en restaurants/fastfood ketens. Het was wel erg leuk om te zien, maar meer iets voor als je echt naar het casino of het pretpark wat er is wil, niet als je alleen een kijkje wil nemen.

Ik was van het weekend bij een Maleise vrouw die meerdere jaren in Nederland gewoont heeft omdat ze met een Nederlander getrouwd was. Het was wel een aardige mevrouw maar af en toe maakte ze nogal racistische opmerkingen en ze was vrij negatief, dus ik denk niet dat ik haar nog een keer zal zien. Ze had me zaterdag meegenomen naar de kampong waar ze vandaan kwam. Buren van haar hielden namelijk een viering voor de Ramadan die eraan komt. We kwamen om negen uur aan en zij hielp met de voorbereidingen terwijl ik een nieuw vriendinnetje maakte met het buurmeisje. Ze was met haar moeder meegekomen die ook met de voorbereidingen hielp en toen ze mij zag haalde ze gelijk haar engelse lesboek op. Dus we hebben eerst ruim een uur het boek doorgebladerd en plaatjes benoemd. Ze had ook een klein handdoekje bij zich wat zich prima als blinddoek voordeed dus daarna werd het een soort kat en muis spel met blinddoek. Later kwam er nog een vriendinnetje van haar en op dat moment stortte ik in van vermoeidheid dus heb ik een dutje gedaan terwijl zij met zijn tweeen verder speelde. Ik heb denk ik een klein uurtje geslapen misschien iets langer toen ik wakker gemaakt werd om te eten, we waren om half vijf 's ochtends opgestaan zodat we 's ochtends vroeg in de kampong waren om te helpen. Het eten was best lekker, hoewel het niet zo goed was als het eten van Mak. We vertrokken uiteindelijk rond een uur of drie en ik heb zaterdag verder niet veel meer gedaan.

Zondag kwam ook de smog opzetten. In KL was het al wat betrokken, maar gelukkig hadden we er op de Genting Highlands geen last van aangezien dat redelijk hoog ligt. De terug weg naar KL en daarna naar Gemencheh was wel wat verontrustend. De smog is een soort kruising tussen mist en een witte waas. Van dichtbij merk je er niets van, maar zodra je 100 meter verder kijkt is er overal een witte waas overheen. Die witte waas werd op weg naar huis wel erg wit, maar toen ik thuis kwam liep iedereen vrolijk rond dus ik had verder niet het idee dat het een probleem was. Hannah kwam pas 's nachts thuis omdat ze met de nachtbus uit Terengganu kwam. Dus ik heb zondag bij de buren geslapen en dat vind ik toch wel erg gezellig. Wat dat betreft kijk ik ook wel uit naar de weekenden en week dat ik alleen thuis ben.

Maandag in school leek het allemaal toch wat serieuzer te zijn dan ik dacht met de smog. In de ochtendbijeenkomst werden er mondkapjes uitgedeeld aan de leraren en leerlingen en veel leraren deden die ook op. Daarnaast was er een hele instructie van wat wel en niet te doen met de smog: drink veel water, sport niet, etc. Aan het eind van de dag liep echter bijna niemand meer met de mondkapjes en de rest van de week heb ik ook niemand meer met mondkapjes gezien. Gister ochtend zag ik zelfs weer wat blauwe lucht toen ik naar school liep maar die betrok 's middags weer. Het is wel wat deprimerend dat de lucht grijs is maar het regent niet en hopelijk gaat het snel weer over. Wat dat betreft hebben we nogal verschillende dingen te horen gekregen, van oh volgende week is het wel weer over tot ehm misschien in september of oktober als het droge seizoen over is klaart het weer op. We hopen natuurlijk voor het beste dus duimen maar.

Deze week doen we in year 2 kleding en maandag vroeg Normah me of ik de kledingstukken uit het boek op papier kon tekenen. Dus heb ik daar de hele ochtend tot de les aan gewerkt. Zij kleurde ze in en ze heeft ze deze week veel in de les gebruikt. Wat ik wel erg leuk vind. Het is ook leuk om te zien dat ze ze op veel verschillende manieren weet te gebruiken. Als ze de juiste middelen heeft is ze echt een heel goede juf en wat dat betreft heb ik ook wel het een en ander van haar geleerd. We hebben nu nog precies een maand in school. 26 juli nemen we namelijk afscheid in school en 27 juli afscheid van Mak, Aya, Anga en de kinderen om dan nog een week vakantie te hebben voordat we 7 augustus weer op het vliegtuig naar huis stappen. Het is wel eng dat het einde zo dicht bij komt, want ik zou het liefst nog een jaar blijven.

• 27 Juni 2013 - 16:49

Jeanine & Wim, Bo & Doris:

Hé Rianne,

Het blijft leuk om al je verhalen te lezen. Dat gaan we missen als je weer terug bent.
    Jij hebt het over smog, hier heb je ook een soort smog......de lucht blijft hier ook grijs, helaas
    de zomer is er nog steeds niet. Of die komt? We hopen het wel.
    Gelukkig hebben wij nog een vakantie in het vooruitzicht.
    Bo is klaar met alles voor dit jaar, ze heeft haar punten binnen en nu alles regelen voor Suriname.
    21 september vliegt ze naar Paramaribo en 12 april is ze weer terug, haar stage en onderdak is ook geregeld maar nu alle papierwerk nog : visum, stempel goedgedrag :-), verzekering noem het maar op.
    Dat zal jij ook wel allemaal hebben moeten doen.
    Doris nog 1 dag naar school en dan vakantie........eindelijk! roept ze nu.
    Voor de rest gaat het hier gewoon door, alleen die zon moet nu toch echt komen.

Nou meis, GENIET!! nog van de laatste weken en het belangrijkste weer veilig thuis
    (ook al wil je nog een jaar blijven)

Liefs van ons Xx