Afscheid - Reisverslag uit Kampung Tenai Ayer Gelugor, Maleisië van Rianne Ladesteijn - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Kampung Tenai Ayer Gelugor, Maleisië van Rianne Ladesteijn - WaarBenJij.nu

Afscheid

Blijf op de hoogte en volg Rianne

05 Augustus 2013 | Maleisië, Kampung Tenai Ayer Gelugor

Het is een poos geleden dat ik voor het laatst geschreven heb, maar mijn internet toegang is wat sporadisch nu ik niet meer elke dag naar school ga.

Woensdag hadden we 's avonds een diner bij de MRSM in Gemencheh. We werden rond half 7 opgehaald en hebben wat rondgelopen en gekletst tot we rond 8 uur eindelijk konden eten. MRSM Gemencheh heeft er namelijk voor gekozen dat alle leerlingen eerst moeten bidden voordat ze hun vast breken, zodat ze rustig kunnen eten zonder zich te haasten voor hun gebeden. Er is namelijk ongeveer anderhalf uur na het breken van de vast nog een ander gebed en het werkt dan weer zo dat het gebed daarvoor dan al gedaan moet zijn. Dus na ongeveer een half uur wachten, met een vriendin van Hannah die chinees was en een van de leraressen die uit Sabah komt en dus christen is was het tijd om te eten. We aten samen met alle andere leerlingen in de school kantine. Dat was een hele ervaring. Ik denk dat er ongeveer duizend leerlingen in de school zijn en die eten dan dus allemaal op dezelfde tijd in dezelfde ruimte hun avond eten, jongens en meisjes gescheiden. We zaten vooraan in een gedeelte voor de leraren. Samen met wat leerlingen die we eerder geholpen hadden en daardoor hadden leren kennen. Het was erg gezellig en ondanks dat het eten koud was toen we eindelijk konden beginnen, was het niet eens zo slecht. Na het eten zijn we nog een poos naar het kunstlokaal gegaan met Hannah's vriendin Kim. Ik had haar al een keer eerder ontmoet, maar ik ben verder niet al te vaak bij de MRSM geweest. Het was erg gezellig. We kwamen dus pas weer laat thuis.

Donderdag zou ik door het aangepaste schoolrooster alleen year 6 hebben (en af en toe ook year 2) maar ik ben in plaats daarnaast ook naar year 5 gegaan. Mijn year 2 les in de ochtend ging erg goed en het was een erg leuke les. Daarna ben ik naar year 5 gegaan en heb ik de kinderen de regie over mijn camera gegeven en wat gekletst. Het was erg leuk en iedereen had het goed naar zijn zin, ietwat luid af en toe maar Normah vond het niet al te erg toen ze zag dat het door mij en mijn camera kwam. Tegen het einde kwam drie meisjes uit year 3 echter naar boven, alledrie in tranen. Hannah was in year 3 en ze waren in huilen uitgebarsten toen ze een papier met 'goodbye year 3' liet rondgaan waarop iedereen wat kon schrijven. Ik was natuurlijk ook aangedaan door hun verdriet en ben dus mee terug naar de klas gegaan en heb ze wat gesust. Uiteindelijk was het wel weer ok tegen de tijd dat de pauze aanbrak.

We hadden ook nog een dag waarop we met alle klassen en alle leraren op de foto zijn geweest en die heb ik natuurlijk nu ook allemaal op mijn computer dus dat is wel leuk, heb ik ook echt iedereen op de foto. Verder kwam Zack donderdag nog langs. Barney, een van de vrijwilligers die in Sabah was dit jaar kwam ook mee omdat hij die week bij Zack verbleef. We zouden eerst donderdag avond wat gaan eten, maar omdat de buren vrijdag naar de bazaar in Melaka moesten om te helpen was ons 'laatste' diner met hen verplaatst naar donderdag. We hebben denk ik meer dan 2 uur gekletst en hij heeft mij en hannah nog geholpen door wat te vertalen. Het was zo gezellig, dat we net te laat waren voor het breken van de vast bij de buren. Het was gezellig om met iedereen te eten en daarna hebben we nog geholpen met het maken van snacks voor Hari Raya.

Vrijdagochtend was het tijd voor onze speeches in de ochtendbijeenkomst. Zack had mij wat geholpen en ik heb mijn speech dus in het maleis gedaan. Dan was ik er in ieder geval zeker van dat iedereen het zou begrijpen. Ik ben misschien een aantal keer de mist ingegaan met de uitspraak maar al met al ging het best goed en ik kreeg een groot applaus toen ik klaar was. Na de speeches konden alle kinderen naar voren komen om ons afscheidscadeautjes te geven en ik had een grote tas vol. Het was nog een uitdaging om dat in mijn tas te krijgen, maar na wat sorteerwerk (houden van sjaals en sarongs en wegdoen van kopjes en knuffels) ben ik erin geslaagd het er toch in te krijgen. Vrijdag middag hebben we de goodiebags uitgedeeld en dat was erg leuk, ook hadden we aan het eind van de dag nog een foto moment met alle kinderen, ze kwamen per klas een voor een langs, de ene klas bleef wat langer rondhangen dan de ander maar het was erg leuk en ook gezelliger dan iedereen in een keer langs te hebben. De meisjes uit year 6 kwamen die dag ook nog naar me toe. Ze wilden zich verontschuldigen voor als ze rumoerig waren geweest of niet hadden opgelet. Heel erg lief, geheel onnodig ook omdat zij dat zeker nooit geweest zijn, maar wel erg schattig. Het was een rare dag en wonder boven wonder heb ik amper gehuild. Ik denk dat de kleine huilbui op donderdag met de meisjes van year 3 daar ook bij geholpen heeft, daardoor was het er al soort van uit.

Vrijdag avond ben ik met de buren naar Melaka geweest naar de bazaar. Ain en Sue waren ook mee en nog een vriendin die verderop woont. Het was erg gezellig en we hebben denk ik bijna 3 uur rondgelopen over de markt. Het is nog veel groter dan ik dacht dat het was. Donderdag hadden we nog een fotomoment gehad met de buren en vrijdagavond gaven ze mij twee lijstjes (een voor mij en een voor Hannah) met de familie foto erin. Heel erg lief, ik wens achteraf dat ik een ander shirt aangedaan had, maar ach ik neem het voor lief. Zaterdag werden we begin van de middag opgehaald en zijn we nog even naar het zwembad geweest voordat we naar het afscheidsdiner met Brighton gingen. Achteraf waren er niet veel mensen maar het was wel erg gezellig en ik vond het eerlijk gezegd ook niet heel erg dat het wat kleiner was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Ik ga een jaar Engelse les geven in Maleisië.

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1697
Totaal aantal bezoekers 15473

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 08 Augustus 2013

Een jaar Maleisië

Landen bezocht: